5 enkla metoder för att stressa av och varför de fungerar

______________________________________________________________
Stress är kroppens sätt att rädda dig från faror eller ge dig extra energi för att klara en utmaning. Positiv stress utlöser kraften du behöver i den situationen. När utmaningen är för stor eller långvarig sliter dock stressreaktionerna istället ut dig. Du kan motverka den skadliga negativa stressen genom att medvetet utsätta dig för saker som ger motsatt effekt i kroppen. De flesta människor känner till flera sådana tricks. Här kan du läsa om några av dem som faktiskt fungerar och varför de gör det.

Kortisol ska skydda men kan skada

Te har i flera undersökningar visat sig ha en lugnande effekt. Det har flera orsaker. När du stressar förbränns en del nyttiga aminosyror alltför fort. Dessa syror finns bland annat i grönt te. Dessutom innehåller teet antioxidanter vilket är en fördel då stress kan bryta ner immunförsvaret. Genom att välja ett bra te istället för kaffe får du också i dig mindre koffein som stressar kroppen.

1. Drick te

Te har i flera undersökningar visat sig ha en lugnande effekt. Det har flera orsaker. När du stressar förbränns en del nyttiga aminosyror alltför fort. Dessa syror finns bland annat i grönt te. Dessutom innehåller teet antioxidanter vilket är en fördel då stress kan bryta ner immunförsvaret. Genom att välja ett bra te istället för kaffe får du också i dig mindre koffein som stressar kroppen.

2. Lyssna på musik

De som lyssnar på musik mår ofta bättre. Doktoranden Marie Helsing undersökte varför. Hon kunde bland annat se att personer som regelbundet lyssnade på musik sänkte sina kortisolnivåer. Den genre som testpersonen tyckte om var också den som fungerade. Musik är så effektivt för välmående att det idag finns en professionell behandlingsmetod som heter musikterapi.

3. Skratta

Massage mjukar upp kroppen och får dig att slappna av. Hela upplevelsen av massage är helt motsatt känslan i de situationer stress uppstår. Därför frigörs stressen vilket även minskar kortisolet i kroppen, vilket visats i flera studier. Vår egen svenska massage är på topplistan över de massagetyper som fungerar bäst. Även aromaterapimassage och huvudmassage kvalar in där.

4. Boka in en massage

Massage mjukar upp kroppen och får dig att slappna av. Hela upplevelsen av massage är helt motsatt känslan i de situationer stress uppstår. Därför frigörs stressen vilket även minskar kortisolet i kroppen, vilket visats i flera studier. Vår egen svenska massage är på topplistan över de massagetyper som fungerar bäst. Även aromaterapimassage och huvudmassage kvalar in där.

5. Tugga tuggummi

En enkel metod, som är både billig och möjlig att genomföra under andra aktiviteter som ett möte, är att tugga tuggummi. En brittisk studie undersökte effekten och kom bland annat fram till att genom något så enkelt som regelbundet tuggande kommer du kunna sänka kolesterolnivåerna med upp till tolv procent. Andra studier har visat att även minnet, som försämras av stress, kan påverkas positivt av tuggummi.
DET STÖRSTA UTBUDET Fler än 2.500 upplevelser1
ENKELT ATT ANVÄNDA Med Smartbox exklusiva tjänster
KVALITETSUPPLEVELSER 100% utvalda och utvärderade kontinuerligt

SE NYHETER

Prenumerera på vårt nyhetsbrev med det senaste om Smartbox.

Din e-postadress blir insamlad av Smartbox Group Sverige med det enda syftet att skicka Smartbox nyhetsbrev och kampanjer. Du kan avprenumerera från dessa utskick när som helst genom att klicka på avprenumerera/ unsubscribe-länken, som finns längst ner i alla mejl.

Stäng

Ange din e-postadress för att få information när #BONGO# finns i lager.